Vakmanschap ontmoet innovatie: “ervaring als basis voor verbetering”
Dynamische bouw- en infraopgaven met diverse belangen vragen om precisie, ervaring en beheersing. Tegelijkertijd is het van essentieel belang om continu te verbeteren en nieuwe manieren van werken te ontdekken.
Bij ClustR gebeurt dit volgens het principe “vakmanschap ontmoet innovatie”: projecten worden niet alleen uitgevoerd zoals gevraagd, maar dankzij kennis en ervaring van processen ook slimmer, sneller en efficiënter ingericht.
Centraal in deze aanpak staat informatiemanagement. Door data inzichtelijk en verbonden te maken, ontstaat informatie en worden processen tijdens de asset lifecylce continu verbeterd. In een openhartig gesprek deelt Rogier Post, initiatiefdrager en strategisch informatiespecialist bij ClustR, zijn visie op innovatie op het gebied van informatiemanagement en hoe verbeteringen tijdens deze lifecycle ontstaan én opgeschaald worden naar het hele bedrijf.
Vakmanschap is de basis, innovatie de versneller
Voor ClustR vormen vakmanschap (lees: praktijkkennis en ervaring) en het beheersen van processen, de basis waarop innovatie kan plaatsvinden. “We hebben ruime ervaring met het beheersen van complexe opgave, data en informatiemanagement. Dankzij die kennis voeren we niet alleen projecten uit, maar kijken we tegelijkertijd hoe processen sneller, efficiënter en beter kunnen”, vertelt Rogier. “Innovatie is dus niet iets losstaand; het werkt alleen omdat we op de eerste plek de praktijkprocessen volledig begrijpen en beheersen.”
Innovatie geïntegreerd in uitvoering
Innovatie is dus onderdeel is van de uitvoering. “Informatiemanagement speelt hierin de een belangrijke rol”, legt Rogier uit. “Terwijl we contractdossiers uitwisselen tussen ingenieursbureaus en aannemers, onderzoeken we: kan dit proces slimmer, kan de structuur gestandaardiseerd worden, kan dit ook bij volgende projecten toegepast worden? Zo ontstaat innovatie die direct toepasbaar én schaalbaar is.”
“Een belangrijk instrument hierbij is het informatiemodel, voegt Rogier toe. “Projectinformatie is vaak versnipperd binnen een organisatie of project. Tijdens de uitvoering brengt ClustR dit samen in één datamodel dat functies, systemen, objecten en activiteiten met elkaar verbindt. Zo kunnen eisen voor elke behoefte worden ingezet. Dit maakt versnelling, standaardisatie en herbruikbaar mogelijk voor toekomstige projecten.”
De data die wordt gekoppeld ondersteunt niet alleen de juiste beslissingen tijdens de uitvoering, maar maakt de informatie tevens geschikt voor hergebruik. Rogier: “Zo bouwt ClustR continu voort op bestaande kennis en ontstaat een fundament voor structurele digitalisering, dat meegroeit met projecten en een stabiele basis vormt voor initiatieven zoals BIM en Model-Based Systems Engineering (MBSE). Innovatie wordt zo een blijvende manier van slimmer werken.”
De rol van opdrachtgever en opdrachtnemer
Hoe innovatie wordt toegepast hangt sterk af van de rol van de organisatie. “Bij grote opdrachtgevers zoals ProRail, Waterschappen en TenneT is vaak ruimte en budget om naast de lopende projecten te ontwikkelen”, zegt Rogier. “Innovaties op projectniveau kunnen vervolgens opgeschaald worden naar bedrijfsniveau.”
Bij opdrachtnemers zoals aannemers is de situatie anders: “Daar moet over de as van projecten deze stappen gezet worden. Beheersing staat hier voorop en processen moeten direct praktisch toepasbaar zijn.” Vakmanschap krijgt hier een grotere rol; de nadruk ligt op efficiëntie en herhaalbaarheid. “Toch kan innovatie ook hier plaatsvinden door processen te standaardiseren, digitaliseren en beter te coördineren”, voegt Rogier toe.
Balans tussen beheersing en innovatie
“Innovatie vraagt om flexibiliteit en visie, terwijl beheersing draait om voorspelbaarheid, kwaliteit en risicovermijding”, vertelt Rogier. “Door ontwikkelingen in informatiemanagement te benutten, versterken we onze aanpak en verbeteren we de manier waarop opgaven voor onze klanten worden beheerst.”
“Om deze verbeteringen effectief in de praktijk te brengen, zorgen wij dat gestandaardiseerde processen innovatie ondersteunen in plaats van beperken”, legt Rogier verder uit. “Duidelijke governance, rolverdeling en werksporen worden gecombineerd met continue verbeteringen, zodat projecten voorspelbaar blijven in tijd, budget en kwaliteit, terwijl er toch ruimte is voor vernieuwing. Tegelijkertijd zorgen opleidings- en ondersteuningsstructuren ervoor dat nieuwe werkwijzen, tools en innovaties verankerd raken in het dagelijkse werk van alle betrokkenen.”
“Zo beheersen wij de opgaven van vandaag, innoveren wij voor de uitdagingen van morgen en creëren wij blijvende meerwaarde voor onze klanten”, sluit Rogier af.